Zumbul

Zumbul
En Seçkin, En Kaliteli, En Ucuz Satranç Ürünleri

13 Mayıs 2015 Çarşamba

İnsan Sağlığına Zararlı Satranç Ürünleri

Beni takip edenlerin bildiği gibi, yaklaşık altı ay önce bir e-ticaret sitesi ile satranç ürünleri satmaya başladım. Kısa süre içerisinde camianın ilgisi ve güveniyle de çok güzel bir noktaya erişti www.zumbul.com.tr web sitesi. Zumbul Limited artık geliri giderinin üstünde bir şirket.

Bir kaç amacım vardı bu işe başladığımda;

  • Dünyanın önde gelen satranç ülkelerinden birisi olan Türkiye'de, elektronik satranç saati, kitap, takım ve buna benzer ürünlerin uygun fiyatlarla satranççıya ulaşması,
  • Tüketicinin adına en doğru seçimleri yapabilmek, nitelikli ürünleri öne çıkartmak,
  • İçeriği kaliteli ve doğru seçilmiş kitapların daha çok okunmasını sağlamak,
  • Çocuklarımızın sağlıklı satranç ürünleriyle oynaması

Sattığımız ürünleri tercih ederken çok dikkatli davranıyorum. Bazı üreticilerimiz bana takım ya da kitap yolluyor satmam için ama satmıyorum. Nedenini sizlerle de paylaşmak isterim...


Satranç ürünlerine ilişkin sorunları şu başlıklarda saymak isterim:

Satranç Takımlarının Üretiminde Sağlığa Uygun Olmayan Malzeme

Aman dikkat, özellikle veliler ve antrenörlere çağrım. Şöyle sıralayayım.

Ben üretim yapmıyorum ve sağlıklı üretilen her ürünü satmaya hazırım, işimiz ürün satmaksa herkese makul ve mantıklı bir alış veriş kapsamında açık olmak lazım. Böyle baktığımızda e4 satranç dışında satılan ürünlerin çoğunda malesef altlıklarda ve silindirik çantada ftalat kullanıldığını görüyoruz. Satranç A.Ş.'yi kapsam dışı tutuyorum zaten kapatıldı diye biliyorum.

Altlıklarda durum böyle, ftalat doğrudan kanserojen bir madde ve insan sağlığına çok zararlı.

Plastik taşlara gelince durum daha da vahim oluyor. Bu plastik malzeme iki farklı ham maddeden yapılıyor genelde. Biri doğrudan petrolden elde edilen katkısız plastik enjeksiyon. Genelde Petkim plastik diye adlandırılıyor. Burada bir sorun yok. Avrupa standartlarına uygun bu malzeme. Avrupa'nın bu konuda standardı çok açık. Çocukların kullanacağı her türlü malzemede olmazsa olmaz iki koşul aranıyor:

EN71-1 Safety of Toys – Mechanical and physical properties

EN71-2 Satefy of Toys – Flammability

İlki, mekanik ve fiziksel koşullar, ikincisi patlama ya da yanmaya ilişkin koşulları belirleyen standartlar. 

Atık Plastikten Geri Dönüşüm
Satranç taşlarında kullanılan bir diğer ham plastik madde ise geri dönüşümlü plastik. Nasıl elde ediliyor bu? Çöpe atılan yoğurt kabı, naylon, plastik eşya, v.b. atıklar geri dönüşüm sürecinden sonra yeniden plastik hammadde haline getiriliyor. Bu malzemeye gronül deniliyor.

Dolayısıyla, elinde kalıp olan herkes bir ham plastik seçiyor kendine. Bazıları Ali Ekber bey gibi Petkim plastikle çalışıyor. Bazıları da bu gronül malzemeyi seçiyor. Sonuçta fiyat neredeyse üçte birine kadar düşüyor.

O nedenle, D&R, ADA, Remzi Kitabevi gibi büyük perakendeciler de dahil olmak üzere bir çok satış zincirinde yer alan plastik satranç takımlarının büyük bir kısmı bu türlü malzemeyle üretiliyor. Malesef satıcılarımız bu konuda kazanç önceliğine bakıyor. Standartlar kontrol edilmiyor.

Çoğu Çin malı ithal! Çin'den ithal satranç takımı getirmek istediğinizde takım başına 3-4 TL gibi bedellerle almanız mümkün. Ama takım resmen kokuyor. Elinizde oynadıktan sonra kokusu da kalıyor.

Yalnız ithal ürünlerde olmuyor bu sorun, ülkemizde üretilen ürünlerde de benzer sorunlar hammadde nedeniyle var.

Satranç Camiasının bildiği bir çok markanın ürünü de bu şekilde sağlıksız, kanserojen malzemeyi içeriyor.

Ben e-ticaret ile satılan satranç takımlarının tümünden birer tane satın aldım ve tek tek inceledim.

İsim vermeyeceğim ama birisi örneğin, sitesinde Satranç A.Ş.'nin takımlarını gösterirken, Çin malı takımlar satıyor. Fiyatı da kargo hariç 35-50 TL civarında.

Takımın sadece çantası idare eder. "İdare eder" diyorum iyi olduğu düşünülmesin. Üzerindeki boyanın laboratuvar incelemesini yapmak lazım, kireç gibi tırnağınızla kazınıp dökülüyor.  Taşların altındaki kadife floplar daha elinizdeyken düşüyor. İkişer vezir konmuş ama beyaz vezirlerle şahın renkleri farklı. Altlarındaki demir ağırlık daha çantayı açtığınızda taşları torbalarından çıkartırken elinizde kalıyor. Altlık iğrenç kokuyor buram buram. Kutunun içinden gaz yağı kokusu geliyor. Taşların üretildiği plastiğin neden elde edildiği çok önemli değil çünkü gelişigüzel toplanmış.

Bakın resmini koyuyorum ve yorumumu onun üzerine yapıyorum:






















Resimde sol önde bir piyonun altındaki flop düşmüş gördüğünüz gibi. Yine resmin sağ üst köşesinde yatık duran filin de altındaki demir ağırlık düşmüş. Bu küçük malzemeler çocuklar için çok tehlikeli. flopların yapıştırılması için kullanılan yapışkan kesinlikle güzel kokmuyor.



Aynı takımdan ikinci resim vezirler ve şahla ilgili. Bir satranç takımına iki beyaz iki siyah vezir konması çok güzel ama malzeme kötü olunca sadece sorunu artırıyor. Resimdeki el bana ait. iki beyaz vezir ile şahın renkleri ve malzemeleri aynı değil. Büyük bir olasılıkla taşlar ithal ve şahın üzerinde haç vardı. O nedenle şahlar haçsız üretilip takıma eklendi.

Bu takımı satar mıyım ben şimdi? Hem çok pahalı hem de çok kalitesiz.

Sadece bu takım değil sorun kuşkusuz. Buna benzer onlarca ne olduğu belli olmayan takım üretiliyor piyasada.

Bazıları ithal bazıları sağlıksız bir çok malzeme var. Benim de satacağım malzemeyi seçme hakkım var. Ben satranççıyım, bilerek bir satranççıya yanlış yapmam.

Satranç Saatleri

Satranç saatlerinde kuşkusuz iki marka öne çıkıyor. İkisi de FIDE Onayı almış markalar. Birincisi DGT, FIDE'nin resmi satranç saati. Diğeri ise Silver Schach, Alman malı, o da FIDE tarafından onaylanmış saat.

Bu iki saat arasında kuşkusuz kalite olarak çok fark var. DGT'nin özellikle basma kısmı bir satranççının azla vazgeçemeyeceği bir fark sunuyor.

Ben Zumbul'u kurduğum zaman, ülkemizde DGT 2010'un fiyatı Avro 2,5 Tl olmasına rağmen 290 TL civarındaydı. Şimdi 200 TL düzeyinde KDV dahil. Bu Avrupa Birliği fiyatıyla neredeyse aynı. Yani satranççının sırtından fahiş gelir elde etmek yok.

Diğer bir saat ise yine bizim ilk kez getirdiğimiz DGT Easy Plus satranç saati. Bu saat çok güzel bir saat ve özellikle okullar için çok ideal. Aslında DGT 2010 ile arasındaki tek fark önceden tanımlanmış program sayısı. DGT 2010'da önceden tanımlanmış saatin üzerinde bulunan 36 farklı zaman kontrolü mevcut. DGT Easy Plus ise bir tek zaman kontrolü sunuyor kullanıcılara. Kuruyorsunuz ve oynuyorsunuz. Defalarca oynamanız mümkün. her oyuna başlarken son kullandığınız zaman kontrolü hafızada bulunuyor. Bir turnuvada bir kez kurmanız yeterli. İstediğinizde zaman kontrolünü değiştirmeniz de mümkün.

Ben bu saati çok sevdim. Fiyatı da çok uygun. Okullara ve kulüplere tavsiye ederim.

Saatlerde önemli husus Türkçe Kullanım Kılavuzu. Biz Türkçe Kullanım Kılavuzuyla veriyoruz saatleri.

Bazen bakıyorum diğer satıcılara, emeğe bile saygı göstermiyorlar. Bir çok web sitesinde bu saatler satılırken, bizim sitemizden benim çevirim kopyala yapıştır ile kullanılıyor.

Kitap
Söz uçar yazı kalır! Ben kitap konusunda çok hassasım. Özellikle eğitim kitapları. 2000 yılında ilk kez başkan seçildiğimde inanılmaz bir kitap sıkıntısı vardı ülkemizde. Türkçe satranç kitabı yok denecek kadar azdı. Önce TÜSGEV, sonra TSF ve Satranç A.Ş. ile onlarca kitabı kazandırdık ülkemize. Türkiye İş Bankasına ayrıca defalarca teşekkür etmek lazım bu konuda. İş Bankası Kültür Yayınları mükemmel iş çıkardı ve çok sayıda kıymetli eseri Türkçe olarak satranca kazandırdı.

Malesef TSF artık kitap konusunda hiç bir eylemde bulunmuyor, açıkçası bulunmazlarsa da iyi ederler. Satranç adı altında çıkan dergiyi gördükten sonra malesef böyle düşünmeye başladım.

2010 yılında Analiz Yayıncılık Alper Efe Ataman tarafından kuruldu. FM Alper Efe Ataman mükemmel bir iş yapıyor ve Türk Satrancına büyük hizmetler veriyor.

Ben bu nedenlerle İş Bankası Kültür Yayınları ile Analiz Yayıncılık kitaplarını satıyorum ya da bazen armağan ediyorum. Bunun dışında çok sayıda kıymetli eser var. IM Can Arduman, IA Sabri Koçak gibi dostlarımızın bize sunduğu eserler. onlarda zaman içerisinde e-ticaret sitemizde yer alacak.

Sevgili antrenörler, veliler, çocuklarınıza bir satranç ürünü alırken aman dikkat ediniz! Ürünün menşeini mutlaka sorunuz.

İyi hamleler diliyorum...